Siirry suoraan sisältöön

Syylärin vaihto onnistuu myös omin käsin

  • Rina 
Auton keula ja jäähdytin

Jos on tullut se aika eteen, että syylärin vaihto on ajankohtainen, pitää vielä pohtia viekö auton huoltoon vai tekisikö työn kuitenkin itse. Se kuulostaa isolle ja kalliille, mutta ei kuitenkaan ole. Varaosatkaan eivät ole hinnakkaita ja nykyään on helppoa tilata auton rekisterinumeron perusteella helposti oikeita osia merienkin takaa. Kuljetukseenkaan ei mahdottomia aikoja mene. Joten jos jonkinlainen taito on hyppysissä, kannattaa tätä harkita aivan tosissaan.

Syylärin vaihto – työvaiheet lyhyesti

Kun tilaus on saapunut kotiin ja on tarkistettu, että on vastaanottanut oikeasti ne juuri omaan autoon sopivat osat, on aika aloittaa puuhastelu. Ensimmäisenä askeleena on jäähdytinnesteen valuttaminen, mikäli sitä vielä on putkistoissa tai paisuntasäiliössä jäljellä. Jäähdyttimen pohjassa on tätä varten tyhjennystulppa. Jos neste sattuisi olemaan likaista ja ruskeaa, voi ongelmana olla myös viallinen sylinterin kannen tiiviste tai venttiili, joka on vahingoittunut.

Seuraavaksi kannattaa poistaa tuuletin, joka tekee jäähdyttimen poistamisesta huomattavasti helpomman tehtävän. Se on kiinnitetty helppopääsyisillä ruuveilla eikä poistamiseen pitäisi mennä puolta tuntia enempää. Kannattimia on syytä varoa, jotta ne eivät vahingoitu. Tällöin uuden asentaminen voikin olla hankalampi työ ja uuden jäähdytinnesteen lisäys jäädä vielä haaveeksi, kun joudutaan säätämään ja korjaamaan omia jälkiä.

Uuden syylärin asentaminen paikoilleen

Jos ruostetta on tunnistettu vanhan nesteen seasta, on hyvä tehdä perusteellinen jäähdytyspiirin puhdistus aineella huuhtelun lisäksi. Tällä keinolla säästää uusia osia ja nostaa sen käyttöikää. Uusi syyläri asetetaan vanhan tilalle ja kiinnitetään kiinnikkeisiin sekä letkuihin kuten se oli aiemmin. Myös tuuletin pitää muistaa laittaa takaisin paikoilleen. Kun uudet nesteet on lisätty, pitää järjestelmä aina muistaa tuulettaa. Se tapahtuu autoa käyttämällä paisuntasäiliön korkki auki lisäämällä nestettä, kunnes taso pysyy kohdallaan.