Auton ilmastoinnin puhdistus

Auton ilmastoinnin puhdistus säännöllisesti

Miksi ilmastointi pitää huollattaa silloin, kun se vielä toimii? Hyvä kysymys, mutta ilmastointihuollon hinta pysyy täysin inhimillisissä rajoissa, kun on ajoissa liikkeellä eikä vasta sitten, kun se jo tuoksuu tunkkaiselta eikä toimi kunnolla. Mitä pidemmälle toiminnan tarkastusta siirtää, sitä kalliimmaksi toimenpiteet saattavat tulla. Ilmastoinnin tarkastus kannattaa tehdä suunnilleen kolmen vuoden välein ja on myös muistettava, että se ei kuulu mihinkään määräaikaishuoltojen ohjelmaan. Auton omistajan on syytä olla aktiivinen, koska tämä lisäpalvelu saattaa jokaisen remontin yhteydessä tuntua liian kalliilta ja silloin se jää aina tekemättä. Säännöllisesti hoidettuna kuten muukin auto, ilma auton sisällä pysyy raikkaana ja mikä onkaan mukavampaa matkailua kuin se, että auto pysyy lisäksi miellyttävän viileänä.

Auton ilmastoinnin puhdistus ja tarkastus on usein ilmastoinnin täyttöhuolto. Silloin tarkastetaan mahdolliset vuodot, onko kompressori millaisessa kunnossa sekä lisätään siihen öljyä ja mikäli kylmäaineesta on vajausta, niin tehdään sen lisäys.

Auton ilmastoinnin puhdistus

Ilmastoinnin täyttöhuolto, kun kylmäaine vähenee

Auton lämpötilan tulee tuntua miellyttävältä sekä autossa olevan ilman raikkaalta. Jos ikkunat huurtuvat, niin ilmastoinnin on poistettava tehokkaasti myös kosteus. Kun kylmäaineen määrä vähenee vuosittain noin 10-15 prosenttia, myöskin toiminta heikkenee ja lämpötila autossa ei välttämättä ole halutulla tasolla.

Laitteen täyttö ei kestä kauaa, se on valmis alle puolessa tunnissa. Laite kannattaa kuitenkin testata vuotojen osalta ja se tapahtuu alipaineella siten, että putkistosta poistetaan valtaosa ilmasta. Sen jälkeen katsotaan, pääseekö putkistoon ulkoilmaa. Tällä testauksella saadaan toki vain selville kaikkein suuremmat vuodot. Pienemmät vuodot tarkistetaan käyttämällä typpisarjaa, jolloin nähdään, onko typpikaasun paineissa muutoksia.

Ilmastoinnin käyttäminen talvella

Auton ilmastoinnin käyttäminen talvella jakaa mielipiteet. Usein ajatellaan, että se on vain viilentämistä varten, joten sitä ei talvella tarvita. Mutta sitä on syytä käyttää ympäri vuoden. Siitä on se hyöty talvella, että auton ikkunat sulavat huurteesta ja kuivuvat paljon nopeammin. Autosta häviää kostea ilma ulos. Ja toinen hyöty on, että ilmastointi pitää itsensä kunnossa.

Auton jäähdytysjärjestelmä tarvitaan lämmönhallintaan. Moottorin vesitilassa kierrätetään jäähdytysnestettä, jolloin se vastaanottaa lämpöä. Kun neste on kuumentunut, se ohjautuu jäädytyskennolle, jossa se päästää lämpöään ilmaan ja tämän jälkeen neste palautuu takaisin vesitilaan. Tätä kiertokulkua tehostaa useimmissa tapauksissa vesipumppu ja jäähtymistapahtumaa jäähdytinkennolla auttaa tuuletin. Järjestelmä on suhteellisen yksinkertainen. Aika on muuttanut materiaaleja alumiiniksi ja muoviksi entisen teräspellin sijaan.

Auton ilmastoinnin puhdistus

Auton ilmastoinnin puhdistus

Sekä jäähdytinhuolto että auton ilmastoinnin puhdistus kuuluvat aktiivisen ja autostaan huolehtivan kuljettajan vastuulle. Siinä vaiheessa, kun auto ei kesällä kunnolla viilene, on jo kiire viedä auto korjaamolle. Silloin on todennäköisesti kylmäaine vähissä, mutta koko järjestelmä kannattaa tutkia myös vuotojen osalta. Säännöllinen huoltaminen säästää rahaa, hermoja sekä kirosanoja, puhumattakaan miellyttävistä kilometreistä kuumana kesäpäivänä viileässä autossa. Tai talvella, jolloin lasit puhdistuvat nopeasti eikä auto tunnu kostealta vaan miellyttävän lämpimältä ja kuivalta.

Ilmastointihuollon hinta säännöllisesti tehtynä ei ole mikään mahdottoman suuri investointi. Huolto pitää teettää korjaamolla, jossa on siihen tarvittava lupa ja asentajalla pätevyystodistus. Autostaan hyvää huolta pitävä kuljettaja ei tingi huollosta. Totuushan on, että mikäli autoon joutuu tekemään ilmastointiremontin, se maksaa hyvin äkkiä, vähän tietysti autosta riippuen, jopa kymmenen kertaa enemmän kuin pelkkä säännöllinen huolto. Halvemmaksi tulee säännöllisyys ja tarkkaavaisuus tässäkin asiassa.