Jäähdytinnesteen lisäys on asia, jonka tulisi tapahtua automaattisesti. Sen tason tarkastaminen on yhtä tärkeää kuin öljyjenkin. Jos moottori joutuu käymään niin sanotusti kuivana, on sillä todennäköisesti kohtalokkaat seuraukset. Ilman riittävää jäähdytinnesteen määrää moottorin lämpötila alkaa nousta ja lopulta se keittää yli, ellei asialle tehdä jotain. Hätätapauksessa säiliöön voi lisätä pelkkää vettä, mutta tämä on todellakin vain hädän iskiessä. Sillä toimiakseen oikein, on autossa oltava oikeat nesteet.
Jäähdytinnesteen lisäys – miten se tapahtuu?
Nesteen lisääminen autoon on mekaanisesti helppo suoritus, mutta jollei ole varovainen, voi siinäkin sattua vahinkoja. Jos huomaa tienpäällä ollessaan, että auton lämmöt alkavat nousta, kannattaa kurvata parkkiin tarkastelemaan tilannetta. Parhaassa tapauksessa matkassa kulkee aina juuri oikeaa nestettä, mutta myös huoltoasemilta sitä on hyvin saatavilla. Aina on myös muistettava tarkastaa, mikä on omaan autoon sopivaa eikä kaataa vain jotain nestettä.
Tärkeää on, ettei missä tapauksessa avaa säiliön korkkia, kun on juuri sammuttanut auton. Kuumana säiliö paineistuu ja varomaton saattaa saada päälleen todella kuumaa nestettä kunnon roiskahduksen. Jäähdytinhuolto voi olla tarpeen, mikäli nesteen lisääminen ei auta ongelmaan. Tällöin vikaa voi olla termostaatissa tai vesipumpussa, jotka myös ovat hyvin oleellisia moottorin toiminnan kannalta.
Millaisia ovat nestejäähdytyksen ongelmat?
Ajan saatossa letkut saattavat haurastua ja löystyä, jolloin jäähdytinnestettä saattaa valua ulos. Tällöin kanavat täyttyvät ilmalla eikä jäähdytin toimi enää kuten sen kuuluisi. Termostaatti saattaa tukkeutua ja niin käykin usein, jos käytetään halpoja tarvikeosia eikä juuri omaan autoon tarkoitettuja. Halvoilla varaosilla ehkä säästää siinä hetkessä, mutta ei välttämättä pidemmän päälle.