Siirry suoraan sisältöön

Jäähdytysjärjestelmä

Jäähdytysjärjestelmä tarvitaan lämmönhallintaan

Lämmönhallinta on autoissa varsin keskeinen kokonaisuus. Toimimattomana siitä voi aiheutua moottoririkkoja. Lämmönhallinnan lisäksi toinen tärkeä asia on moottorin voitelu eikä moottoriöljykään saa kuumentua liikaa, koska silloin se ei voitele kunnolla. Nelitahtisissa moottoreissa öljypohja pitää sisällään tarvittavan öljyn, josta se kierrätetään moottorin käyttöön. Sen roolina on myöskin kerätä kaikki mahdollinen saaste, mitä öljyyn kerääntyy. Se myös suojaa moottoria alhaalta päin. Useimmissa tapauksissa se on myös riittävä öljyn jäähdyttämiseen, mutta mikäli auto on vähän tehokkaampi, niin silloin tarvitaan erillistä jäähdytintä myös öljylle. Voitelujärjestelmä tarvitsee kunnollisen jäähdytyksen toimiakseen, joten kaikkien osien pitää toimia yhteen. Osat pitää voidella, kuumat osat jäähdyttää, osien pitää olla puhtaita ja ne eivät saa hapettua.

Jäähdytysjärjestelmä tarvitsee jäähdyttimen, vesipumpun, termostaatin sekä näiden lisäksi pitää hallita sekä ilmavirta että paine. Öljynjäähdytin jäähdyttää varsin tehokkaasti joko vaihteiston tai moottorin öljyt kuin myös ohjaustehostimenkin öljyä.

Jäähdytysjäjestelmä

Öljynjäähdytin - miten se toimii?

Jäähdyttimen on alennettava lämpötilaa jopa 30 astetta, jolloin se estää moottorin ylikuumenemisen. Toinen sen tehtävä on säilyttää öljyn oikea viskositeetti eli juoksevuus. Jos öljy kuumenee, niin viskositeetti pienenee eikä se tällöin tartu voideltaviin osiin niin kuin pitäisi.

Kun öljyn lämpötila on sopiva, se voitelee eikä osilla ole tarpeetonta kitkaa, joka kuluttaa niitä turhaan. Komponenttina öljynjäähdytin on välttämätön. Öljy tulee jäähdyttimeen kuumana ja sen sisällä se puolestaan kulkee putkien ympärillä, jossa evät vapauttavat siitä tarpeettoman lämmön. Käsittelyn jälkeen öljy poistuu huomattavasti viileämmässä lämpötilassa. Näin se jäähdyttää komponentit ja samalla pidentää moottorin käyttöikää.

Jäähdytinkenno - mihin sitä käytetään?

Jäähdytinkennoa tai sen tyyppistä jäähdytintä käytetään jäähdyttämään kylmäainetta, mikä on ilmastoinnissa. Saman tyyppistä jäähdytystä käytetään myös öljyjen jäähdyttämiseen. Kun auton sisätilaa lämmitetään, se tapahtuu lämmönvaihtimen avulla, joka on sekin kennotyyppinen. Niissä tilanteissa, missä moottori on jo ylikuumenemassa, lämmityslaitetta pystyy käyttämään, jos haluaa tehostaa jäähdytystä. Tällä pienellä keinolla matka ei välttämättä pääty tienposkeen.

Säännöllinen auton ilmastoinnin puhdistus on todettu olevan tärkeä toimenpide ja samoin tärkeitä ovat myös öljynvaihto sekä tietysti puhdistaa jäähdytin kaikista epäpuhtauksista. Jäähdyttimen puhdistamiseen on olemassa puhdistusaineita, joilla sen voi käsitellä niin, että kennojärjestelmä ei vahingoitu. Puhdistamisen jälkeen jäähdytin on jälleen yhtä hyvässä ja tehokkaassa kunnossa kuin alun perinkin. Nämä puhdistusaineet irrottavat myös ruostetta.

Jäähdytysjäjestelmä

Missä jäähdytysjärjestelmä kannattaa huoltaa?

Paikkoja, missä jäähdytinhuolto voidaan tehdä, on paljon. Jos on erittäin aktiivinen ja hintatietoinen, kannattaa hintoja vertailla ja ehkä myös vähän tutkia, miten korjaamoja on arvosteltu. Näin löytää itselleen parhaimman huoltopaikan. Jäähdytysjärjestelmä on syytä pitää kunnossa ja toisaalta varmistua siitä, että työ tulee tehtyä eikä auto saa pelkästään valohoitoa. Hintalappuun vaikuttavat monet seikat, mutta ennen kaikkea oma maalaisjärki. Neuvoja on saatavissa paljon sekä ohjeita, mitä milloinkin kannattaa tehdä, mutta ohjeiden viidakossa on syytä pitää pää kylmänä.

Auton öljypohja suojaa siis moottoria myös vaurioilta, joten se on alttiina alhaalta päin tuleville kolhuille. Joskus kolhu voi olla niin kova, että se vaurioituu ja se on vaihdettava. Materiaaliltaan se useimmiten on valumetallia tai teräslevyä. Sen pitäisi kestää auton eliniän, mutta joissain tapauksissa se voi hajota jo käytössä. Poistoaukon kierteen voi korjata sekä tiivisteen vaihtaa, mutta toisinaan on pakko vaihtaa koko elementti.