Auton takuu on ja pysyy voimassa, vaikka autoa ei merkkihuollossa käyttäisikään. Monilla on edelleen se käsitys, että auto on pakko huollattaa merkkihuollossa, koska autoa hankittaessa hyvin usein niin sanotaan. Auton huoltoväli on sen sijaan asia, josta kannattaa pitää kiinni. Nyrkkisääntö on kuitenkin se, että vaikka tarvittavat kilometrit eivät täyttyisikään, auto on käytettävä huollossa kerran vuodessa. Näin myös uusilla autoilla, joissa huoltojen väliksi on määritelty kaksi vuotta.
Auton huoltoväli riippuu tietenkin merkistä ja uusilla autoilla se on pitkä. Se voi olla 2 vuotta tai sitten joku tietty kilometrimäärä. Yleensä se on 30 000 tai jopa 50 000 kilometriä. Ajotietokone ilmoittaa huollon tarpeesta, mutta huoltoa tarvitaan myös ongelmatilanteissa.
Miksi säännöllinen huoltaminen?
Auton huolto-ohjelmasta käy ilmi, millaista huoltoa auto milloinkin tarvitsee. Jäähdytinhuolto tai ilmastoinnin huoltaminen ei yleensä kuulu ohjelmaan ja se tarkoittaa jonkinlaista lisälaskua. Määräaikaishuollossa työt tehdään aina huoltokirjan mukaan, jolloin pitkällä aikavälillä on mahdollisuus säästä ehkä tuhansiakin euroja, suhteessa siihen, että kuvittelee säästävänsä laiminlyömällä huollon.
Auton huoltoväli on suhteellisen pitkä ja välttämättä ei tule ajettua vuodessa niitä kilometrejä täyteen, mitä huoltokirja mainitsee. Vuosihuollossa on silti syytä autonsa käyttää. Se eroaa jonkin verran määräaikaishuollosta siinä, että jälkimmäisessä tehdään enemmän osien vaihtoa kuin ensin mainitussa. Vuosihuolto on lähinnä palveluntarjoajan räätälöimiä ja sopii takuuajan mentyä umpeen.
Mitä määräaikaishuolto sisältää?
Määräaikaishuolto sisältää paljon osien vaihtoa ja tietyt asiat vaihdetaan jokaisella kerralla. Kaikki tieto löytyy auton huoltokirjasta. Näitä vaihtokohteita ovat lähinnä:
- Moottoriöljyn vaihto
- Öljynsuodattimen vaihto
- Raitisilmansuodattimen vaihto
- Sytytystulppien vaihto
Merkkiliikkeeseen vai muualle?
Auton takuu säilyy, vaikka autoa ei huolleta merkkiliikkeessä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että auton omistaja voi itse päättää, missä autonsa huollattaa. Varaosista on kuitenkin muistettava, että niiden pitää täyttää laatuvaatimukset, jotka valmistaja on asettanut. Kilpailutuksen tarkoituksena on alentaa hintoja sekä ehdottomasti parantaa palvelun laatua.
Auton takuu jatkaa voimassaoloaan, vaikka huollon tekee riippumaton autoliike. Usein väitetään, että vain merkkikorjaamolla on tarvittava osaaminen tai välineet uusien autojen korjaamiseen ja huoltamiseen, mutta tämä ei pidä paikkansa. Kaikki tarvittavat koodiavaimet ja salasanat, mitä suljettuihin ohjainjärjestelmiin tarvitaan, on saatavissa rahaa vastaan. Tämä parantaa kuluttajan asemaa ja huoltoliike on vastuussa siitä, mikäli huolto on tehty väärin tai vajavaisesti.